Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.06.2007 23:12 - Станимир Бързашки: Изберете точния момент за кандидатстване по еврофондовете
Автор: tangram Категория: Бизнес   
Прочетен: 1764 Коментари: 0 Гласове:
0



Изпълнителен директор на Агенцията за малки и средни предприятия Агенцията за малки и средни предприятия ще бъде посредникът между бизнеса и схемите за подпомагане по оперативната програма "Конкурентоспособност на българската икономика". Броени месеци преди финансирането да започне, подготовката е в разгара си.

Какви схеми могат да очакват предприемачите от есента?

- Все още не можем да представим в подробности финансовите параметри на оперативната програма "Конкурентоспособност на българската икономика", защото знаете, че тя е в Европейската комисия. Реално могат да започнат няколко грантови схеми, но тази информация все още не е окончателна и ще бъде обявена след одобрението на програмата от ЕС. Първата стартираща грантова схема вероятно ще бъде за новооткриващи се технологични фирми, която ще подпомага иновационните дейности в стартиращите компании. Примерно студенти или научни работници от определени институти, които искат да извършват научноизследователска и развойна дейност, но нямат фирмена история, могат да регистрират подобни фирми. Нашата цел е да насърчим големите корпорации да търсят техните услуги. Възможно е и самите корпорации да създадат самостоятелни технически звена с участието на университетски преподаватели и студенти, които искат да комерсиализират своя научен потенциал. Бенефициенти на финансирането ще бъдат единствено малките и средните предприятия. Освен помощта за технологичните фирми напълно възможно е да започнат схемата за консултантска помощ при въвеждане на системите за качество плюс първата инвестиционна грантова схема. Това съответства и на нашия капацитет, защото вече имаме натрупан опит от програма ФАР и дейността на иновационния фонд. Надявам се да направим успешен старт с тези схеми, които ще дадат и началния тласък на подпомагането.

Какво трябва да знаят предприемачите, преди да започнат да кандидатстват?

- Тези грантови схеми ще бъдат отворени за участие в дългосрочен план, а няма да има краен срок за кандидатстване, както беше досега. Целта е предприемачът да избере най-подходящия период, в който може да кандидатства, и той да съответства на стратегията за развитие на фирмата. Дали ще бъде консултантска услуга или покупка на инвестиционно оборудване, това зависи от неговите планове. Това е много важно, защото по много от инвестиционните проекти се налага собствено съфинансиране, което трябва предварително да се осигури от кандидата.

Кога ще станат ясни таваните на финансиране по отделните проекти?

- Параметрите на всяка грантова схема ще се определят от комитетите по наблюдение, в които ще участват представители на администрацията и бизнеса. Тогава ще станат ясни какви документи трябва да се попълват и какви тавани ще се поставят по отделните проекти. Процентът на съфинансиране също ще бъде определен тогава. Вероятно той ще бъде максимум до 35% от стойността на проекта. Идеята е фирмата да осигури необходимия кредит от банка или пък гаранции за обезпеченията.

Какво е важно да се знае от фирмите на този етап?

- Много важно предимство е, че бизнес проектите ще бъдат изработени на български език, а не на английски, каквито са изискванията на програма ФАР. Това ще намали разходите за преводачи и консултанти, което е важно за малките компании. Горещо препоръчвам на бъдещите кандидати по оперативната програма да разработят поне 3-годишни стратегии за развитието на фирмите си. Голяма част от българските предприемачи нямат тази нагласа, а това е изключително важно, защото, имайки собствена стратегия за развитие, те могат да решат кога за тях е най-целесъобразно да инвестират - било да създадат развойна база, било да разширят компанията. От опита ни по програма ФАР забелязахме една негативна тенденция фирмите да кандидатстват за всяка обявена програма, независимо дали тя е важна за тяхното развитие. Ако компанията веднъж ползва държавна или друг вид помощ, при следваща класация тя изпада на по-заден план и по този начин губи ценна възможност да участва за точната програма. Затова съветвам предприемачите да решат кога и какво точно им трябва и да участват в точния момент за точната грантова схема.

Ще има ли отделна програма за консултантски фирми?

- По някои от мерките средствата ще се дават на институционални бенефициенти, каквато е Агенцията за малки и средни предприятия. Ние ще извършваме дейности в полза на тези предприятия и това основно ще са консултантски услуги. Предвижда се да създадем мрежа от консултантски бюра в подкрепа на бизнеса или ще възлагаме тази дейност на неправителствени организации. Те ще работят по единни правила и ще оказват професионална помощ при изработването на проектите, ще насочват предприемачите точно в каква област да търсят финансова помощ и др. Предстои да се изработи проект за създаването на тази мрежа, който, след като бъде одобрен от Министерството на икономика, трябва да се даде за окончателно съгласуване с комитета по наблюдение, в който участват освен представители на администрацията и на бизнеса и неправителствените организациите.

Имат ли нагласа предприемачите сами да търсят вашите консултантски услуги?

- Интернет страницата на агенцията се посещава от доста ползватели, но на фона на общия брой предприятия в страната тези посещения са ограничени. Степента на неинформираност е доста висока и това е сериозен проблем. Според социологически проучвания едва 18 процента от компаниите в страната имат интернет, а нашата информация основно се предоставя от страницата ни в глобалната мрежа. Има и компании с интернет, които не го използват достатъчно ефикасно, и това също е факт. Каквото и да правим, се сблъскваме с липсата на информация в предприятията, затова се опитваме с технически средства да доближим тази информация до бизнеса. Не случайно правим обучения и информационни кампании на място, тъй като данните, които подаваме чрез страницата ни, не е достатъчна. Съветвам бизнеса да не пропуска нито една наша кампания по еврофондовете, защото само в директна връзка с експертите те ще получат важната за тях информация.

В каква посока са насочени интересите на малките предприемачи?

- Въпреки че информационната кампания официално не е стартирала, от началото на годината съвместно с министерството бяха проведени редица срещи. Много от тях са организирани по инициатива на кметовете, което доказва ангажираността на регионално и местно ниво. Миналата седмица министерството и ние започнахме серия от обяснителни семинари, така че формалният старт на тази кампания вече е факт. Хората се интересуват от всичко, защото на този етап те нищо не знаят. Предварителното финансиране е най-често задаваният въпрос, но докато грантовите схеми не бъдат одобрени от Брюксел, ние не можем да представяме детайлите, от които бизнесът най-много се интересува. Лично аз смятам, че няма смисъл да има авансови вноски по малките грантови схеми, които ще изпълняваме ние. Те се прилагат обикновено за големите инфраструктурни проекти, където разходите са по-големи. Питат какви мерки ще бъдат финансирани, как и кога могат да кандидатстват, какъв е максималният размер на подпомагане, ще има ли авансови плащания, как стои въпросът с банковите гаранции, ще има ли тръжни процедури при покупката на инвестиционно оборудване.

Готови ли са офисите, където ще се приемат проектите по оперативната програма и какво трябва да знаят мениджърите?

- Преструктурирането на регионалните бюра е в напреднал етап. Агенцията ще има девет опорни офиса и един с разширен състав, където основно ще се приемат проектите. Офисите се намират във Враца, Плевен, Русе и Варна за Северна България плюс един разширен офис във Велико Търново. За Южна България центровете са в Бургас, Стара Загора, Пловдив, Благоевград и София. Във всеки от тях ще има по осем експерти, които освен по оперативната програма ще отговарят и за предприсъединителната програма ФАР на Министерството на икономиката. Те ще информират предприемачите за възможностите за подпомагане и ще ги консултират по конкретните ми проекти. Информационната кампания на министерството тепърва предстои и бизнесът много скоро трябва да очаква семинарите. В тези офиси ще се приемат документите за търговете и ще се извършва финансовият контрол и мониторингът по изпълнението на проектите. Всяка проверка на даден проект ще се извършва от двама експерти за физически и финансов контрол. Отделно в 28-те областни градове остават старите бюра на агенцията, които ще продължат с досегашната си дейност по обслужване на проектите по програма ФАР и предприсъединителните фондове.

Изградена ли е информационната мрежа между центровете и успяхте ли назначите компетентни експерти, които да обслужват бизнеса?

- Управленската информационна система още не е изградена. Тя се проектира и изгражда от Министерството на финансите и след като бъде предоставена на всички министерства, в това число и на икономиката, едва тогава ще бъдат свързани и офисите на агенцията. Сериозен проблем възникна при назначенията на експертите в регионалните бюра, защото в момента министерствата на земеделието, регионалното развитие и околната среда също създават териториалните си структури и набират нови кадри. Направихме много конкурси, но в някои региони от страната има осезаем недостиг на подготвени хора, които да отговарят на изискванията ни. Надявам се до есента проблемът да бъде решен.

Интервюто взе Екатерина Стоилова, в.Дневник



Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: tangram
Категория: Бизнес
Прочетен: 2421049
Постинги: 292
Коментари: 876
Гласове: 512
Архив
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930