Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.05.2007 22:46 - Екогоривата - да, ама не
Автор: tangram Категория: Бизнес   
Прочетен: 989 Коментари: 0 Гласове:
0



От три години инвестициите в производството на биогорива в България растат пропорционално на очакванията, че с влизането на страната в Европейския съюз компаниите ще могат да ползват данъчните и финансовите стимули, прилагани в рамките на общността. Надеждите на инвеститорите обаче са на път да помръкнат, след като от половин година законът за насърчаване на възобновяемите енергийни източници е заседнал в парламента и няма изгледи да се прокара адекватна политика за развитието на тази индустрия. През 2005 и 2006 г. в България бяха изградени инсталации за производство на 140 хил. т биодизел и 20 хил. т биоетанол. Тези горива са освободени от акциз, но заради липсата на стимули за потреблението на чисти горива през миналата година заводите са произвели и продали едва 16 хил. тона биодизел и етанол, съобщи председателят на асоциацията на производителите на биогорива Димитър Замфиров.

Производителите се надяваха биогоривата да се използват основно в земеделието, но след като държавата освободи от акциз нафтата за основните селскостопански дейности, а фонд "Земеделие" започна да покрива разходите на фермерите за нея, интересът към незамърсяващите природата алтернативи се изпари. Чистите горива не фигурират и в наредбата за контрола и качеството на течните горива, което води до абсурдни ситуации. Нормативните неуредици са основната причина за блокирането на този пазар и ако не бъдат преодолени, инвестициите в сектора ще бъдат замразени, алармират мениджъри. В момента се изграждат нови мощности за производство на 400 хил. т дизел и етанол, които по проект трябва да заработят от следващата година.

Нормативните абсурди

Развитите европейски държави са въвели стандарти за смесване на биогоривата с минералните бензини или с нафтата - максимум 5% към 95%, като е възможно този стандарт да се промени в полза на екосубстанциите. Биогоривата не се облагат с акциз и затова смесите са по-евтини от обикновените бензини. Българското законодателство обаче не прилага данъчни преференции за смесването и затова търговците не купуват биодизел или биоетанол за подобни миксове.

Екогоривата не могат да се използват и в топлоцентралите, защото наредбата за контрола и качеството на горивата не ги е включила като вид гориво. Експерти от министерството на околната среда дори са съставили акт на топлоцентрала, защото е използвала биодизел за суровина, коментира Миряна Евтимова от Националната асоциация за биогоривата и възобновяемите енергийни източници. Този проблем неколкократно е поставян пред министерствата на икономиката и енергетиката и околната среда, очакват се промени в наредбата, но на този етап администраторите мълчат.

Упоритото нежелание да се прокарат стимули за производството на чисти горива се обяснява със съпротивата на нефтените компании срещу конкуренцията. На фона на скъпия петрол и растящите дефицити от минерални горива видимото противодействие срещу алтернативния пазар граничи с абсурда, смятат браншовици. Не случайно по инициатива на националната асоциация в края на април беше организирана кръгла маса за проблемите в сектора, на която бяха поканени експерти от всички отговорни министерства - на икономиката и енергетиката, на финансите, на околната среда, на земеделието, Агенция "Митници". Форумът беше уважен единствено от митниците, чиято законодателна инициатива е нищожна. "Незаинтересуваността на институциите е показателна за липсата на отношение към проблемите и развитието на алтернативните енергийни източници в страната", обясняват Миряна Евтимова и колегата й Димитър Замфиров.

Блокираните преференции

Законодателните празноти ще ударят и производството на енергийни култури (рапица, царевица, пшеница и слънчоглед), за които Европейският съюз отпуска допълнителни субсидии. Освен 14-те лева за декар, които фермерите ще получават по линия на директните плащания, те имат право и на допълнителни 9 лв. като насърчение за инвестиции в производството на суровини за екологично чисто гориво. Тези преференции стимулираха мнозина земеделски производители да започнат да отглеждат рапица, царевица или други енергийни култури и през миналата и тази година площите бяха увеличени четирикратно. Интересът беше обясним и заради доходността, която при енергийните култури е с 50% по-висока от тази на традиционните растения.

Преди месец обаче фермерите с ужас научиха, че може да не продадат зърното си, тъй като производителите на биогорива трябва да представят в разплащателната агенция банкова гаранция в размер на 110% от стойността на изкупената суровина като доказателство, че рапицата ще отиде за гориво, а не за фураж например. "Нито един завод не е в състояние да блокира подобни средства, затова сме изправени пред дилемата да развалим договорите с производителите.

Това обрича на провал цялата индустрия, която още от миналата година беше сключила предварителни договори за изкупуване на енергийните култури", обясни Димитър Замфиров. Проблемът нямаше да го има, ако в България съществуваше регистър на производителите на биодизел и биоетанол, както е в ЕС. Такъв може би ще има по настояване на браншовиците, но и той ще чака приемането на закона за насърчаване на възобновяемите енергийни източници.

Целите на Европа

Междувременно часовникът тиктака, а Брюксел не прощава. Европейската комисия започна наказателни процедури срещу седем държави, чиито национални цели до 2005 г. се оказаха много под нормите в директивата за биогоривата. Едва две страни членки са успели да постигнат целта през 2005 2% от енергийното съдържание на използваните в транспорта горива да идва от биогорива Германия с 3.8% и Швеция с 2.2%. До 2010 г. делът на биогоривата в рамките на общността трябва да достигне 5.75%.

Същевременно летвата продължава да се вдига - Брюксел планира ревизия на евродирективата с идея до 2020 г. всяка държава членка да замени минимум 10% от използваните конвенционални горива с биогорива. В момента България не покрива нито един от европейските нормативи. Залегналата в проектозакона за ВЕИ цел е през 2008 г. делът на биогоривата да стигне 2%, а до 1010 г. да успеем и с европейската цел от 5.75% (виж таблица 1).

Новото поколение биогорива

Пълното "отдаване" на познатите биогорива обаче крие и рискове. Увеличаването на производството изисква все повече площи за отглеждане на енергийните култури, а това може да застраши важни за бъдещето на Земята екосистеми като тропическите гори. Увеличеното търсене на биогорива вдига и цените на растенията, което пък се отразява на стойността на хранителните продукти, ползващи същата суровина.

Учените смятат, че решение на тези проблеми са разработваните в момента биогорива от второ поколение. "Вместо да вземем само зърното на пшеницата и да го смелим, за да получим скорбяла и глутен, от които пък да вземем само скорбялата (за биоетанол), ние ще ползваме цялото растение", обяснява за Би Би Си Джеръми Томкинсън, директор на Националния център за нехранителни култури във Великобритания. Освен че изцяло използват растителния ресурс, новите биогорива имат по-висок енергиен добив от единица площ и изгарянето им изхвърля още по-малко въглероден диоксид в атмосферата.

Технологията позволява добив на горива от всякакъв растителен материал - слама, дървени трици и други нехранителни растителни продукти.

Нещата изглеждат прости, но всъщност технологията е сложна и скъпа. Една голяма инсталация за горивото BTL (биомаса към течност) изисква инвестиция от около 375 млн. долара, докато завод, произвеждащ еквивалентното количество от 250 хил. тона биодизел, струва около 94 млн. долара, обяснява Томкинсън.

Все пак специалистите смятат, че за едно десетилетие новото поколение биогорива може изцяло да измести сегашните методи на добив. Германската компания за производство на енергия от биомаса "Хорен" (Choren) вече строи първата в света инсталация за производство на транспортно биогориво от второ поколение за търговски цели. Заводът ще прави дневно по 300 барела синтетичен дизел от дървени трици, но цената му ще е около 0.90 евро на литър, предаде Ройтерс. За сравнение - цената на биодизелът от първо поколение е около 0.60 евро на литър, а на обикновения дизел - 0.48 евро на литър при 65 долара за барел суров петрол.


Политиката на Германия

За да гарантира използването на биогоривата, от тази година Германия задължи производителите и вносителите да ги смесват с традиционните горива, като въведе задължителни квоти. На пазара не се пуска дизел, ако 4.4% от енергийната му стойност не идва от биогорива. Квотата за бензина е 1.2%, като до 2015 г. трябва да достигне 3.6%, обясни Томас Вебер от федералното министерство на околната среда на конференция в София. Подобни квоти въвеждат и други страни членки.

Същевременно Берлин планира постепенно да премахне данъчните преференции за биогоривата заради намаляващите приходи в бюджета. За биодизела в момента се плаща 9 евроцента акциз в сравнение с 45 евроцента за обикновения дизел. Облекченията постепенно ще намаляват и до 2012 г. Германия ще облага изцяло биогоривата. Преференциите за екологичните горива второ поколение ще важат до 2015 г.

Екатерина СТОИЛОВА, Албена ПИНО, в.ДНЕВНИК



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: tangram
Категория: Бизнес
Прочетен: 3365139
Постинги: 292
Коментари: 877
Гласове: 512
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031