Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.03.2007 23:15 - Инвестиции за учене през целия живот
Автор: tangram Категория: Бизнес   
Прочетен: 839 Коментари: 0 Гласове:
0



Около 437 милиона евро за обучение в съответствие с потребностите на пазара на труда Съвместно с екип от експерти на Министерството на труда и социалната политика (МТСП) продължаваме рубриката "Как да се конкурираме в ЕС". В четири поредни броя на "Капитал" представяме приоритетите на оперативната програма "Развитие на човешките ресурси". В нея е концентриран над 1.213 млрд. евро финансов ресурс за седемгодишен период, като 85% от средствата са предоставени по линия на Европейския социален фонд, а останалите 15% са от държавния бюджет. Това е втората от седемте оперативни програми, по които България ще усвоява средства от структурните и Кохезионния фонд на ЕС от 2007 г. до 2013 г.


image

Екипът на Консултантска компания ТАНГРАМ може да подготви Вашето проектно предложение за кандидатстване по тази програма.

За повече информация се обадете на тел.: +359 2 8 68 68 71 или на GSM.: +359 887 63 41 23 или ни пишете на e-mail.: info@tangram-bg.com

www.tangram-bg.com

Инвестирането в хората, придобиването от тях на нови знания и умения, ученето през целия живот са фактори, които ще доведат до постигане на икономически и социален напредък.

В оперативната програма "Развитие на човешките ресурси" целите по отношение на образованието и обучението са концентрирани в две приоритетни направления:

- подобряване качеството на образованието и
- обучение в съответствие с пот­ребностите на пазара на труда за изграждане на икономика, основана на знанието и подобряване на достъпа до образование и обучение.

За тези направления са предвидени 36% от финансовите средства, което представлява близо 437 милиона евро.

Подобряване качеството на образованието

Несъмнено е влиянието на качественото образование за успешната бъдеща трудова заетост и професионална реализация. Оперативната програма ще подкрепи актуализирането на съществуващите държавни образователни изисквания, както и учебните планове и програми. Тяхното разработване ще бъде съобразено с новата образователна структура, утвърдена с Националната програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка.

Оперативната програма подкрепя необходимостта от засилване на чуждоезиковото, компютърното и практическото обучение, както и създаването на модерни електронни учебници и учебни помагала. Към 2006 г. българските средни училища разполагат с около 50 000 компютъра (средно 16 компютъра в едно училище). Програмата ще подпомогне решаването на проб­лема с широко ползване на интернет в страната, като се подобри съотношението ученик/компютър и се увеличи процентът на училищата, свързани към интернет с тенденция за осигуряване на 100% свързаност. Обучението по информационни технологии се предвижда да започне от началния етап на образование.

Предвижда се разработване на стандарти и развитие на системата за вътрешно и външно оценяване, както и задължителна проверка на знанията и уменията на учениците в края на всеки образователен етап чрез национални стандартизирани изпити.

Оперативната програма ще допринесе за изграждане на съв­ременна система за повишаване на квалификацията на учителите и създаването на условия за тяхното кариерно развитие. Ще бъдат разработени дейности за диференцирано заплащане на труда, обвързано с резултатите на обучаваните. Оперативната програма ще осигури допълнителни ресурси за провеждане на курсове за начална, междинна и надграждаща квалификация на учителите, както и програми за развитие на управленските умения на училищните директори.

Адаптиране към икономиката на знанието

Предприетите мерки в оперативна програма "Развитие на човешки ресурси" са фокусирани върху ученето през целия живот и подобряване уменията на нискоквалифицираните и възрастни работници.

Основните дейности са насочени към разработване на прог­рами за ранно професионално ориентиране в училищата; изграждане на центрове за информиране и професионално ориентиране и кариерни центрове във всички висши училища; разработване на инструментариум за определяне на нагласата на учениците към определена професия; обучение на педагози, социолози, психолози. Достъпът на възрастни хора до професионално обучение и увеличаване на шансовете им за реализация на пазара на труда ще стане чрез създаване на специални програми и курсове за ограмотяване, провеждане на курсове за придобиване и развитие на ключови и специфични компетенции. Развитието на дистанционни форми на обучение ще улесни ученето през целия живот, тъй като те дават възможност за усъвършенстване на професионалните умения без продължително откъсване от работа. Това ще стимулира работодателите да насърчават тази форма за повишаване на квалификацията. Дейностите в програмата включват: разработване на дистанционни курсове, създаване на виртуални библиотеки, разработване на електронни и мултимедийни помагала и др.

Оперативната програма предвижда дейности, насочени към повишаване адаптивността на заетите лица, в т.ч. по-възрастните работници, които се нуждаят от повишаване на квалификацията и преквалификация, както и умения за работа с информационни и комуникационни технологии.

Програмата ще насърчи въвеждането на иновативни модели за организация на труда в предприятията, системи за оценка и кариерно развитие на персонала, изготвяне на програми за продължаващо професионално обучение на наетите лица.

Равен достъп до образование

В рисковите групи попадат както деца от малцинствените етнически групи, така и деца със специални образователни потребнос­ти. По данни на НСИ за учебната 2005-2006 г. това са около 11 875 деца, които учат в 127 специални училища. Оперативната програма насърчава интегрираното обучение на деца със специални образователни потребности и на деца от малцинствен произход, както и стимули за материалното и кадровото му осигуряване. Положително е, че от учебната 2006-2007 г. се обучават и възпитават интегрирано 3800 деца и ученици със специални образователни потребности, подпомагани от 685 ресурсни учители - социални педагози и 35 рехабилитатори за слух и говор.

Достъпът до средно образование е възможен най-вече за живеещите в по-големи градове. Тревожен факт е, че голяма част от малцинствените етничес­ки групи в градовете напускат полуграмотни училище, преди да са завършили основната степен на образование, а в селата - още след началния етап. Въвеждането на новата образователна структура ще бъде съпътствано от допълнителни дейности за създаване на необходимата образователна среда на децата, които ще пътуват извън своето населено място. Предвижда се осигуряване на училищни автобуси, полуинтернатни форми, извънкласни дейности, училищно хранене и др.

*Авторът е директор на дирекция "Европейски фондове, международни програми и проекти" в МТСП

КАПИТАЛ



Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: tangram
Категория: Бизнес
Прочетен: 2430421
Постинги: 292
Коментари: 876
Гласове: 512
Архив
Календар
«  Декември, 2017  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031